dijous, 20 de novembre del 2014

EXPERIMENTS EN VIU!: ENTREM AL COLE AMB FÍSICA, QUÍMICA I ROBÒTICA.


Pablo P. 4t B – Itinerari Científic.
Brian T. 4t A – Itinerari Tecnològic.


Els alumnes dels itineraris Científic i Tecnològic de 4t d’ESO hem volgut sorprendre aquest matí als alumnes i famílies d’infantil i primària amb un laboratori i taller de robòtica a l’aire lliure per tal que els més petits poguessin gaudir de ciència i tecnologia en directe! 

NO ÉS MÀGIA... ÉS CIÈNCIA
Per aquesta setmana tan especial pel nostre itinerari i per tal d'apropar un bocí de ciència als més petits,  els alumnes del Científic hem estat treballant en aquestes pràctiques, molt i amb molta il·lusió, més de la meitat del trimestre de les classes de laboratori. Aquí us deixem un resum del que us hem preparat aquest matí... Ah! I recordeu: No és màgia...és ciència!


La llauna màgica - Amb una llauna metàl·lica, una goma elàstica, una pila gastada i amb dos escuradents hem fet que una llauna que llancem rodant per terra i que acumula energia cinètica, torni a les nostres mans descarregant aquesta energia en elàstica.




L’espelma i l’aigua - Amb un recipient de vidre, un plat amb el fons ple d’aigua i una espelma encesa es pot demostrar com funciona el buit. Col·loquem l’espelma al plat amb l’aigua, el recipient de vidre per sobre d’aquesta i dintre l’aigua, i observem com l’aigua puja pels costats de l’espelma omplint el buit que ha deixat l’oxigen al cremar-se amb la flama.



Canvia de color amb col Llombarda - Amb una col llombarda, vinagre, suc de llimona, aigua, uns recipients per col·locar el nostre experiment i uns fogonets podem veure amb els nostres propis ulls com canvia l’acidesa d’una mescla. La col llombarda funciona com a un indicador de pH i si el barregem amb un àcid, surten colors càlids; si el barregem amb bases canvia a colors més freds, i, si el barregem amb substàncies neutres es manté el seu color verdós. 



La llauna saltimbanqui: Només necessitem una llauna buida, una tassa i una caixa per intentar encestar a la caixa simplement bufant-hi a la tassa. Si fiquem la llauna dins la tassa i bufem, hi creem una pressió de l’aire que provoca que la llauna surti disparada.





ROBÒTICA AL ROSER

Des de l’Itinerari Tecnològic, avui hem volgut mostrar als alumnes i famílies d’infantil i primària un experiment relacionat amb la robòtica. Es tracta d’un circuit a dos nivells rectangular continu construït amb peces de Lego. Dues boles van circulant per aquest i han de salvar el desnivell.  Per fer-ho, hem instal·lat un sensor de detecció d’objectes connectat a un motor i un Lego Mindstorm que feia que, quan la bola s’apropava al sensor, aquesta accedís a la rampa que trasllada la bola a l’altre nivell per a que pogués continuar circulant pel recorregut del circuit. Prèviament, vàrem programar el Lego Mindstorm, cervell que controla el sensor i el motor per executar aquesta funció.
Els alumnes i famílies d’infantil i primària que han col·locat les boles en el circuit es quedaven ben parades de que aquestes anessin circulant per elles mateixes.  Les cares dels nens de sorpresa ho deien tot!