dimarts, 24 d’abril del 2018

GUANYADORS DELS JOCS FLORALS A SECUNDÀRIA

GUANYADORS DELS JOCS FLORALS A SECUNDÀRIA 
Us convidem a llegir els seus texts i veure el cartell guanyador!

Categoria primer cicle: 1r i 2n d'ESO


1935

En aquell mateix moment de la inauguració de l’Hotel Nova York a Puerto Rico, va aparèixer un home. Un home somrient, però amb llàgrimes als ulls. Il·lusionat però a la vegada destrossat. Estava assegut en una cadira de rodes i duia un uniforme militar. Li faltava la cama esquerra. Al veure que entrava a la sala, es va fer un silenci profund. Aquell home era el pare.
Nova York, 1935. Els carrers del barri on vivia l’Austin eren silenciosos. L’olor de foc cremant i d’animal mort omplia tota la zona. Era l’olor de la pobresa. Vivia en un pis petit i claustrofòbic, amb dos germans i el seus pares. Recentment, havien vingut des del sud d’Àfrica. Els pares ja havien aconseguit feina en el món de la construcció. Els seus germans eren grans i treballaven en una biblioteca per a gent negra. L’Austin era el més petit de tots. No anava a una escola “normal”.De fet, no anava a l’escola. Tocava en una “big band” cinc hores a la setmana. Allà podia parlar amb altres nois de la seva edat i divertir-se. La banda era la seva vida.
De tant en tant, feia processions pel barri tocant el saxo i era en aquells moments quan se li apropaven les persones importants de la ciutat. Anava a tocar a la Cinquena Avinguda.
Els carrers estaven tallats i la gent ja s’acumulava per veure totes les bing bang de Nova York tocar. La seva banda era una de les primeres.
Ja enmig de la massiva processió, va notar que alguna cosa li donava cops al braç. Després a la cama. Li estaven llançant pedres. Finalment li va caure una al cap. Austin es caigué al terra i gairebé es quedà inconscient. El van haver de retirar de la processió. No entenia qui era capaç de tirar pedres a un nen, i menys en una processió de big band...
Aquest incident es va anar repetint contínuament...
Després d’unes deu o quinze vegades es va adonar que era pel color de la seva pell!
Es sentia marginat. I no només això, sinó que tenia sentiments per a algú. Aquest “algú” era blanc. I un home. Es deia Marwell i tocava a la big band amb ell. Parlaven molt i acostumaven a quedar i anar a passejar per Central Park. Es tenien molta confiança i s’explicaven gairebé tot.
Europa, 1939.  Havia esclatat la Segona Guerra Mundial. Els nazis aterroritzaven França, Polònia, Àustria, Hongria i la majoria de països centrals.
A l’altre costat del món, l’Austin i en Marwell havien quedat per fer la seva passejada setmanal per Central Park. Però aquell dia havia de ser diferent. L’Austin es va declarar. En Marwell es va quedar absolutament impactat pel que li havia dit el seu amic. No ho esperava pas. Una vegada feta aquesta declaració d’amor, Marwell va confessar que també l’estimava.
Noya York, 1940. La feliç parella va decidir fer públic el seu amor. La família de l’Austin va rebre la notícia i va reaccionar amb amor i amb els braços oberts cap en Marwell.
El sergent Marwell Roth I, pare d’en Marwell, no va reaccionar igual. Va rebre la notícia amb menyspreu, fàstic i angúnia, segons ell. No podia suportar que el seu fill fos homosexual. I menys amb una persona negra...
Des d’aquell moment no va parlar més amb el seu fill.
Nova York, 1941:” UNCLE TOM WANTS YOU TO JOIN THE ARMY!”. Això era l’únic que es llegia als carrers i diaris. Estats Units estava en guerra contra el Japó, Itàlia i l’Alemanya nazi.
El pare del Marwell va ser un dels primers en ser enviat a l’illa d’Okiawa, i la família de l’Austin eren tots a Sicília. Marwell i Austin eren dos homes sols, a Nova York, amb un amor impossible i cap gana de morir lluitant.
Amb motiu de la seva condició, eren perseguits, però utilitzant el cap van poder arribar a la frontera amb Mèxic. Es van fer passar per turistes que tornaven al seu país i amb documentació falsa, van poder entrar a Puerto Rico.
Havien passat dos llargs anys i agonitzants anys des que havien marxat. Van decidir instal·lar-s’hi. Amb els diners estalviats , van construir un hotel al costat de la platja.

Puerto Rico, 1944. Era el dia de la inauguració de l’Hotel Nova York. Es deia així en honor de la ciutat on procedien. Els seus nous amics porto-riquenys havien fet una gran festa. Dins d’aquestes desenes de persones hi havia un home en cadira de rodes. Li faltava una cama. Era el sergent Marwell Roth I, pare de Marwell. Estava somrient, però amb llàgrimes als ulls. Il·lusionat però a la vegada destrossat.
Es va apropar i li va donar una abraçada al seu fill. Li digué a l’oïda:
-          Blanc, negre, homosexual, o hetero. Sempre seràs el meu fill. I per això, t’estimo.

KILROY WAS HERE
ISAAC MARTÍ CARTWRIGHT-LONG
1r ESO B



DIARI D’UN MAFIÓS EN DECADÈNCIA

1-3-2015: Avui la meva dona m’ha regalat un diari personal amb motiu del meu aniversari. Ho trobo una bajanada, però tot i així, aquí hi soc, escrivint-hi. Són les set de la tarda i la Francesca ( la meva estimada dona), m’ha dit que la setmana que ve anirem a París. Quina sort la meva! Després de tot, potser no serà el pitjor aniversari de ma vida...
Ah! El meu nom és Jean. Jean Luiggi Salvatore. Visc a Florència amb la meva dona. Tinc trenta anys recentment fets i guardo un gran secret: soc membre de la màfia italiana.

8-3-2015: Acabo d’aterrar a París. Per raons laborals, finalment la Francesca no pot ser-hi aquí. Tant se val! Tinc uns altres plans per divertir-me durant la meva estada. Porto encarregat un pla de part del meu cap: Giuseppe Macarroni. La missió és robar La Gioconda del Museu del Louvre. Molta gent es pregunta si encara hi ha màfia! Som a ple dos mil quinze i la gent segueix igual d’ignorant! Mamma mia!
A les dotze del migdia, aniré a trobar-me amb els meus companys de “feina”: Carlo Stattioni i Cornelio Baptistanio. Després de la trobada, em comentaran com serà la meva estada a París...

9-3-2015: El meu hotel és al centre de la ciutat i té quatre estrelles. Al tenir totes les despeses pagades, m’he permès el luxe de banyar-me.
L’objectiu de la missió consisteix en robar el famós quadre per vendre’l al millor postor, m’han informat.

10-3-2015: Avui he fet turisme. París és encantadora: els carrers, la gent, la gastronomia, la cultura. Una ciutat entranyable, i acollidora, que em fa molta pena haver de deixar.
Ja són les deu de la nit, fa estona que s’ha fet fosc, una nit de març preciosa, freda, però segueixo pensant que és preciosa. El pla, molt detallat i estructurat, és el següent:

ü  En Cornelio s’encarregarà de tallar el corrent elèctric i així no pot saltar l’alarma.
ü  En Carlo serà el noi de seguretat. Va armat, i si la missió falla, no dubtarà en prémer el gallet per solucionar qualsevol problema.
ü  Jo m’encarregaré de robar el quadre i transportar-lo fins l’helicòpter, que ens estarà esperant sobre el Louvre. No deixarem cap rastre perquè, per suposat, portarem guants. O això espero.
ü  Acabem d’arribar...
11-3-2015: Són les onze del matí. Ja fa molta estona que estic llevat. En Giuseppe ha vingut a despertar-me i m’ha informat que la missió ha estat un desastre total:

ü  En Cornelio va morir electrocutat.
ü  Van estabornir en Carlo d’un bon cop de puny i ha entrat en coma.
ü   A mi em van sedar amb un narcòtic abans d’entrar a la furgoneta. Me’l van posar a la copa de whisky.

Segons m’han comentat, en Carlo és a la presó i l’han condemnat a cadena perpètua. Jo he tingut un cop de sort, però al final, aquest treball té les seves coses, ja siguin bones o dolentes. Ben pensat, més dolentes que bones, però quin remei...
Ara, no sé com explicar-li tot a la Francesca, li tinc més por a ella que a la màfia!.


JEAN LUIGGI SALVATORE
DANIEL ESTEVE NAVARRO

1r A ESO


UNA VIDA, UN REGAL

Al sortir de l’institut vaig poder observar una família indígena en aquella plaça. Estaven tots arraulits en aquell racó al costat dels bancs...
D’aquesta manera vaig poder complir la meva missió, no podent estar-ne més orgullós!
( Dos dies abans )
...
Em dic Jofre Sinclair i visc a Birmingham, una localitat situada al costat de Londres. Tinc tretze, bé, perdó, en tinc dotze més un, d’anys. Com ja haureu comprovat, soc molt supersticiós i minuciós, o, com diria el meu veí Jordi, “un raret amb manies”.
Visc en una fàbrica. Sí, en una de les que n’hi ha cent treballadors i en surt fum per la xemeneia. La immillorable fàbrica de la meva família es dedica a les xocolatines i les llaminadures en general, o sigui que ja us podeu anar imaginant com és d’extensa l’empresa de “Sinclair´s” Chocolate Factory”. Però, bé, anem al gra!.
El passat dijous disset de març, em dirigia a l’institut amb el meu millor amic, en Cristopher, i amb el meu germà, en Junior. Anàvem parlant de l’últim vídeojoc de la Nintendo 3DS, que teníem, i a la que sempre ens enganxàvem els caps de setmana.
El dia, per dir-ho així, no va començar gens bé; primer, vaig veure per la finestra uns gats negres, després, el paraigües se´m va obrir a dins la fàbrica, i, per últim, se’m va trencar una peça de la meva Nintendo 3DS!. Gairebé em dona un infart! ( I dels dolents...).
( Mitja hora més tard )
A l’entrar a l’aula tot xop, angoixat i fatigat, hi havia classe de “societat”, la qual ens donava en Jan, un senyor que havia perdut per desgràcia la seva filla i, segons ell, ensenya nens de la nostra edat per crear un enllaç entre la vida d’ella i nosaltres...
( En els meus pensaments )
Al principi pensava que anava a ser un dia normal, però el que no sabia era que canviaria la meva vida per sempre.
( Tornant a la vida real )
En Jan ens ha proposat a classe dur a terme una missió, que ajudés a la millora de la societat i a la del món, i després, hauria d’expressar-la en forma d’exposició, la qual cosa era molt típica en aquella classe.
(Un dia després)
Ho sento, però he de confessar que porto un dia sencer “mirant com creixen les plantes al terra”. No he trobat cap missió per fer. Suposava que seria fàcil, però no és tan senzill “trobar una missió”, una missió que m’havia fastiguejat el diumenge amb la maquineta i això... Bé, millor no seguir.
Malgrat la pèrdua de temps, vaig continuar rumiant quina podia ser la meva missió en aquest món.
( En els meus pensaments )
Vaig necessitar una bona estona, però se’m va acudir. Regalaré la meva Nintendo a qui la necessiti, ja que el meu germà té una altra, i llavors agafaré la seva...
( A l’endemà )
Al sortir de l’escola, em vaig adonar que m’havia deixat l’estoig, cosa molt habitual en mi, ja sabeu que els genis són molt desorganitzats. Quan em dirigia a la porta de l’institut, vaig fixar-me en una família. Hi havia una mare amb la seva filla que sostenia una nina amb molta força a causa de la por i la fatiga. Vaig apropar-m’hi, els vaig observar i ràpidament vaig agafar en braços la nena. La seva mare em va seguir, tota preocupada però alleugerida.
(Dos mesos després)

No us pensareu que ho anava a deixar aquí, oi? Només volia que sabéssiu que ara vivim molt feliços, amb els peus al món real i no al virtual, i content amb les meves famílies. La meva de naixement, i la que em va fer obrir els ulls per ser una persona tal i com és, un regal.

MIRA: QUÈ VEUS?
Veig una família necessitada, infeliç i trista, però el que no es veu, és una mare que ha fet el que podia per cuidar la seva filla amb amor i afecte, i una nena indefensa que no ha fet res per trobar-se en aquesta situació.
I bé, ara ja sabeu que la vida és un regal i l’hem de viure al món real.

PERSONATGE NO IDENTIFICAT
ANDREU DE GARAIZÁBAL PARERA
2n A ESO



 UN PERDÓ INESPERAT

Hola, em dic Maria i tinc setze anys. Soc molt petitona i molta gent se’n riu d’això. El meu problema és que pateixo nanisme. Sí: els meus ossos no es desenvolupen bé i les persones sempre m’ho estan recordant. Em diuen de tot: barrufet, hòbbit, formigueta...
El meu hobby és cuinar i, en concret, la rebosteria. M’encanta fer pastissos de xocolata, de maduixa, de poma, de tots els gustos possibles i com més decorats, millor! Però últimament no tinc ganes de cuinar ni de fer pastissos. I la raó és que hi ha algú a la meva classe  que em pren el pastís sempre que el porto. Es diu Àlex i és un noi molt i molt alt, gairebé diria que gegant, comparat amb mi, clar. Sempre s’aprofita de mi, em treu el pastís i se’l menja. Després, em dona les gràcies i se’n riu. Jo em quedo sense menjar i no puc esmorzar. Durant molt de temps no he dit res ni als meus amics ni als meus familiars. No volia que es preocupessin. Però ara ja n’estic farta. M`he cansat d’aquest abusador. Ja fa uns dies que estic pensant un pla. I és que fa dies vaig descobrir que teníem verí per a ratolins a casa. Faré un bon pastís i el guarniré amb aquest verí. El portaré a l’escola i quan se’l mengi, caurà malalt. Ara només cal posar el pla en marxa!
Arribo a l’escola. Tot va normal. És l’hora de pati. L’Àlex s’apropa cap a mi, però en comptes d’agafar-me el pastís, em diu:
-           Hola, Maria: avui volia demanar-te perdó, sé que m’he portat molt malament amb tu. Sento haver-te tret els pastissos, ara sé que et molestava molt. És que a casa mai em fan pastissos i no tenim prou diners per a comprar-ne, te’ls agafava. De veritat, ho sento molt. Podem ser amics?.
Oh, no. El meu pla s´havia espatllat. A més a més, ara sentia que era jo qui feia bullying. Llavors em va dir:
-          Compartim aquest pastís?  -I el va agafar.
Jo em vaig alterar molt; no volia fer que caigués malalt; ara, no. Ràpidament vaig saltar, vaig agafar el pastís i li vaig donar una excusa qualsevol:
-          No t’agraden més de xocolata? A mi, sí!.
Com que em va contestar que sí, vam decidir que a la tarda ja quedaríem tots dos per fer un pastís. Per fi s’havia acabat tot! Ja érem amics!


PEPESITO
IRENE FARRÉ CAROD
2n B ESO



Categoria - segon cicle: 3r i 4t d'ESO


EL POBLE MISTERIÓS

Hi havia una vegada en un poble molt petit i llunyà un avi molt estimat per tots els seus habitants. Cada dia feia el mateix: s’aixecava ben d’hora, anava a comprar el pa, donava una volta pel poble, saludava a tothom i se’n tornava a casa per posar-se a llegir fins el dia següent.  Ja tenia molts anys, però mai es cansava de llegir; sobretot novel·les i relats de por i misteri.
Cada cop més, s’acostava el dia del seu aniversari. En un dia qualsevol certa gent del poble va desaparèixer de sobte. També van començar a passar coses estranyes. L’avi tan curiós com sempre va voler investigar tots aquests successos en primera persona. Va agafar el bastó, la jaqueta ja la duia posada, i va sortir pels carrers del poble. La simple idea de sortir a investigar, tot i que podia ser perillós, el va entusiasmar perquè se sentia com si estigués dins d’una d’aquelles novel·les de misteri que tant li agradava llegir. Aquella nit no va trobar res sospitós, però la nit següent va veure un home amb una pinta molt estranya que no havia vist mai fins ara. Li va semblar rar ja que el poble tenia pocs habitants. Se li van posar els pèls de punta, però tot i així va intentar seguir-lo sense que se n’adonés. Però era un home jove i no va poder seguir el seu ritme.
Va arribar el dia del seu aniversari. S’ho estava passant com un nen intentant saber qui era aquell home misteriós. Sentia que estava vivint una història com la dels llibres que llegia, però en aquesta vegada real. Aquell vespre com era habitual va sortir a fer un tomb per observar si havia passat alguna cosa. Mentre tornava a casa seva, va veure com algú hi entrava. Ràpidament, s’hi va atansar i va mirar-la. Estava tota fosca. Era molt estrany. De cop i volta es varen encendre tots els llums. Allí estava tota la seva família, tots els seus amics i pràcticament tot el poble. Duien una pancarta que deia: “Moltes felicitats”. L’avi no entenia res, però la seva família li va explicar que tot havia estat cosa seva perquè volien que ell visqués una de les millors experiències de la seva vida fent de detectiu. I així va ser.
                                                                                            
                                                                                  
  GERARD PUJOL ESCORSELL
                                                                                                       3r A ESO



EL NEN I LA FORMIGA

Hi havia una vegada un nen anomenat Èric. L’Èric tenia 14 anys. Anava a l’escola Mare de Déu de Sant Gervasi. Tothom en parlava bé. Deien que era un nen alt, simpàtic i alegre; però totes les coses sempre tenen un inconvenient. El de l’Èric era que li agradaven molt les formigues. La seva mare cada dia quan tornava de l’escola  el renyava perquè venia sempre amb un grapat de formigues a les mans. A la Gemma, que així es deia la seva mare, no li agradaven gens ja que quan era petita se li va ficar una formiga dins de l’orella i la van tenir de treure i ho va passar molt malament.  L’ Èric des que tenia cinc anys li agradaven les formigues perquè en el parc a prop de casa seva on sovint jugava n’estava ple. L’habitació de l’Èric no és pas la d’un nen normal. Aquesta està plena de fotografies de formigues. Per tot arreu hi ha formigues fins i tot n’hi ha de mentida. L’Èric tenia molta confiança amb la seva àvia. Sempre li deia que tenia un formiguer de plàstic amb un munt de sales per a les formigues. A l’àvia li feia gràcia el formiguer perquè des de fora podia veure què feien les formigues.
Dos anys després l’Èric va veure per televisió un producte que permetia reduir el teu tamany. L’Èric va estar molts dies investigant d’on venia aquell producte fins que el va trobar. Un mes després d’haver-lo comprat va decidir prendre-se’l. Un cop ingerit l’Èric es va tornar tan petit com un gra de blat de moro. Aleshores, va decidir entrar dins del seu formiguer. Un cop a l’entrada del formiguer va aparèixer una formiga treballadora i immediatament va avisar a les altres formigues. Les formigues quan veuen un ésser animat desconegut el maten i se’l cruspeixen per així protegir a la reina. L’Èric va entrar dins del formiguer molt emocionat i un cop dintre una formiga soldat el va matar per intrús i després se’l va menjar. Mai més es va saber res de l’Èric.



                                                                                                     DECHADOU 31
                                                                                                        MARC PLA VIUSA
                                                                                                          3r B ESO


L’ALTRE CONTE DE SANT JORDI

Hi havia una vegada una princesa en un palau. Era una princesa molt bonica i jove. El meu pare, el rei del poble, l’estimava més que ningú en el món i volia el millor futur per a la seva filla. Un dia mentre la princesa caminava pels jardins del palau va escoltar la veu del seu pare parlant amb algú. A la princesa li va entrar curiositat i va apropar-se silenciosament per escoltar. El seu pare parlava amb Sant Jordi. Li estava oferint matrimoni amb la seva filla. La princesa molt sorpresa va anar corrents al palau  i en arribar a la seva cambra va començar a plorar.
-          Jo no vull casar-me. Encara soc molt jove i em queden moltes coses per descobrir i aprendre – pensà la princesa.
Durant la nit mentre tothom dormia la princesa va fugir del palau. El camí era molt fosc i la princesa no s’hi veia gens. Però, de sobte, es va encendre una llum. La va perseguir fins que es va trobar dins d’una cova on hi va trobar un drac plorant amb molta pena. S’hi va acostar i va preguntar que li passava.
-          Estic molt sol. Porto molts anys vivint dins aquesta cova i tinc por de sortir. Si els caçadors em veuen em mataran – respongué el drac.
La princesa va entendre la seva història i ella també li va explicar les seves penes. Van estar parlant tanta estona que es va fer de dia i la princesa seguia fora del palau. Quan el seu pare es va adonar d’aquest fet va ordenar a tothom la recerca de la seva filla. Van estar hores i hores buscant-la fins que van trobar la cova on habitava el drac. Quan tots van veure el drac van començar a cridar. Va arribar Sant Jordi i va començar a atacar al drac fins que el va matar. La princesa molt trista va començar a plorar. Plorava tant que les llàgrimes van anar a parar a la ferida del drac que va convertir la sang en una rosa.


                                                                                                  
                                                                                                                      ROSA
                                                                                                    SHARIKA GUTIERREZ ARGUEZA
                                                                                                                     4t A ESO


POEMA

Avui la nit es trobava taciturna.
Els estels brillen per la seva absència d’emoció
i la lluna s’ha quedat a la meitat
del seu camí cap a la plenitud.

La princesa Cattelia estava a la seva habitació,
observant per la finestra,
amb els ulls plens de llàgrimes i l´ exuberant cabellera atzabeja despentinada,
com la seva germana estava patint.

Volia anar amb ella,
donar-li una abraçada,
i fer que tingués l’esplendor que captivava; fins i tot,
els homes amb els cors més foscos.

Volia agafar els estels i fer una corona amb ells,
posar-la al capçal del seu llit i escriure cançons de com il·luminen les seves nits.

Però no podria;
estava lligada al seu palau amb uns arrels que li tallaven la respiració,
i amb unes espines que destruïen la seva dignitat.
Els seus pètals estaven tan secs que ni el seu plor era capaç de torna’ls-hi el seu color.

Havia intentat fugir.
Si més no, ho havia intentat, però.
Quin sentit té la fugida si has de deixar enrere les teves coses?
Si has de deixar enrere la possibilitat de progressar?


De vegades, hi han moltes flors que es converteixen en matoll
per aquestes arrels que nosaltres avui dia coneixem com a societat
o més concretament, patriarcat.

                                                                       DAIARA USME SENA
4tB


Guanyadors del Cartell de Sant Jordi 2018 






Guanyadors 2018 i jurat